неділя, 3 травня 2020 р.

7 клас


7 клас. Завдання для самостійного опрацювання на період карантину (2 уроки) 
Тема. Майстер японської новели Рюноске Акутагава (1892-1927). Втілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка». 
Виконайте наступні завдання: 
1. Прочитайте розповідь про письменника у підручнику та новелу «Павутинка», стисло перекажіть її зміст, складіть план подій новели. 
Довідка. Будда – (з санскриту – просвітлений, пробуджений) основоположник релігії буддизму; духовний вчитель, здатний вивести душі із кола сансари (душі померлих, обтяжені скоєним злом, тонуть в океані страждань). Згідно з буддійським вченням існує нескінченна кількість будд, одним з яких був історичний будда Гаутама. Тому буддою називають будь- кого, хто досяг пробудження (бодгі), відкрив істину (дхарму) і вийшов з кола страждань (сансара). Будда не вважається богом. 
Річка Сандзунокава (Сандзу) – Річка Трьох Доріг – в японській народній традиції річка, яка розділяє світ живих та світ мертвих. 
Лотосове (небесне) озеро – так в буддизмі розуміли рай. На західному небі, в лотосовому раю, розташоване лотосове озеро, де сидить Будда. Кожний лотос, що росте на цьому озері, співвідноситься з душею померлої людини. Рай Будди також уявляли як сади з квітучими різнокольоровими лотосами у водоймах. 
Небеса і пекельні судилища в уявленнях японців часто ототожнювалися з реальними місцями, які здавна вважалися житлами природних божеств. 
Криваве озеро - загадкова водойма, що знаходиться в японському місті Беппу. Вода в ній, особливо в негоду набуває містичний яскраво-червоний колір, що стало причиною виникнення навколо неї маси легенд. Прозвавши це місце пеклом, місцеві жителі розповідають про душі грішників, що покояться у водах цього джерела. Оточені багатою рослинністю берега ставу, які спільно з водою кольору крові і парою, створюють незвичайні ландшафти, якими одні захоплюються, а інші вважають їх моторошними. Вода у Кривавому озері має ще одну особливість: температура води може підніматися у озері до вісімдесяти градусів. Причиною червоного кольору водойми є оксид заліза, запаси якого в цьому місці дуже великі. Що стосується високої температури, то тут бере безпосередню участь магма, що нагріває практично до кипіння воду завдяки гейзерам, розташованим у підводній печері. Практично кипляча червона вода виривається з надр землі і потрапляє в озеро, оскільки такий процес повторюється приблизно кожні сорок хвилин, то складається враження, що водойма закипає. Небеса і пекельні судилища в уявленнях японців часто ототожнювалися з реальними місцями, які здавна вважалися житлами природних божеств. 
(Якщо вам цікаво, про це озеро детальніше ви можете дізнатися на туристичному порталі: http://travelworld.org.ua/articles/kryvave-ozero-pryrodnyj-fenomen/ Подібні озера є і в інших місцях, наприклад в Танзанії (Африка)). 
Голкова гора (Шпиляста гора) - згідно японської міфології, гора в пеклі, з якої скидають грішників у озеро киплячої крові. Гора знаходиться в центрі світу - там, де проходить його вісь. Продовження світової осі вгору (через вершину Гори) вказує положення Полярної зірки, шлях до раю, а її продовження вниз вказує місце, де знаходиться вхід в нижній світ, у пекло. 
Додатково можна подивитись відеоурок Л. Сич «Рюноске Акутагава. Новела "Павутинка"»: 
https://www.youtube.com/watch?v=Pc_qZLCXXUI&feature=share&fbclid=IwAR1VXdmPyq5W- 
k2uasP_FbXUwJG9I9Y5gKUrjB8CMd8tXYiAAgl1J1n_Kmw 
Або інші відеоуроки, розміщені в Ютубі. 
прослухати аудіокнигу: https://www.youtube.com/watch?v=8ksEywY0Nyw (тут гарні ілюстрації з англійського видання твору, тож можна порівняти англійський переклад з українським, додатково повправлятися в знанні англійської мови). 
2. Заповніть таблицю «Обери позицію». Чи варто було Будді рятувати грішника і злочинця Кандату? 
«ТАК, варто, бо...» «НІ, не варто, бо...» Аргументи: Аргументи: 
Мій остаточний висновок: 
Творчі завдання. 1. Створіть «рекламу» для власного туристичного бюро, яке запрошує мандрівників відвідати Криваве озеро. 2. Підберіть прислів’я, які б ілюстрували ідею новели. 
Тема. Філософський зміст новели «Павутинка». Підтекст твору. Художні образи Кандати і Будди. 
Виконайте наступні завдання: 
1. Досліджуємо художній текст. Спочатку пригадайте основні поняття. 
- Який твір є притчею? Назвіть приклади притчі. - Що називають підтекстом художнього твору? - Пригадайте визначення художньої деталі. 
Довідкова інформація. Притча – твір з чітко вираженою мораллю, конкретною повчальною ідеєю, зміст притчі – це розгорнута алегорія. Підтекст – прихований, внутрішній зміст висловлювання. Художня деталь – це характерна риса чи подробиця, яка має відносно самостійне значення й використовується для того, щоб емоційніше й глибше змалювати картини чи образ, підкреслити важливість чогось, індивідуальну особливість. 
2. Заповніть таблицю «Композиція новели «Павутинка». 
Експозиція 
Зав'язка 
Розвиток дії 
Кульмінація 
Розв'язка 
3. Складіть асоціативний ряд «Павутинка Кандати». Назвіть моральні цінності, та риси характеру, які асоціюються з образами твору та починаються з перших букв слова (наприклад: павутинка - порядність, вірність.., Кандата – кат, негідник, тиран...) Складніший варіант – слова ряду мають починатися з кожної букви імені героя та назви твору. 
4. Заповніть узагальнюючу схему. 
Особливості новели «Павутинка» 
Прочитавши твір, поміркуйте: 
- Чому новелу Акутагави вважають філософською? - Чим особливі образи твору? Завершіть речення. Коли я прочитав «Павутинку», то замислився про... 

Додатково можна подивитися відеоурок «Філософський зміст новели "Павутинка". Художні образи твору»:

1 коментар:

5 клас Фольклор

 Дорогі пятикласники запрошую вас на дистанційний урок: ПРИСЛІВ’Я Народ скаже, як зав’яже. Українське прислів’я Японський хлопчик Японськи...