понеділок, 11 травня 2020 р.

8 клас Маленький принц» А. де Сент-Екзюпері. Філософський зміст твору.

Завдання: 

1. Думки вголос.

      Антуан де Сент-Екзюпері - письменник незвичайної долі й незвичайного таланту. У своїй казці митець показує життя дорослих, які за цифрами доходів, честолюбством, жадібністю забули про своє людське покликання, очима дітей.
       Філософські думки маленького героя стали цитатами, дороговказами для читачів та митців різних видів мистецтва. Ось наприклад, про здатність відчувати і мати почуття автор у творі вустами свого героя говорить:"Найголовніше очима не побачиш. Пильне лише серце". Стає зрозуміло, що корисно читати цей твір дорослим, які частенько забувають за постійними клопотами, буденними справами, чим живе серце.          
  Проте скоро стає зрозумілим, що кроки пізнання стосуються не лише хлопчика-мандрівника, адже він міркує вголос, робить висновки і навіть, ставлячи питання, дає уроки всім, з ким зустрічається. 

2. Перевіримо, наскільки ви були уважними при читанні, виконавши наступну вправу: 

3. Характеристика героїв твору. Подорож із Маленьким принцом.

   Астероїд 1. 


   - Яке враження справив на Маленького принца король?
Яка домінуюча риса характеру мешканця цієї планети? (владолюбство)
-  Для Маленького принца така людина може стати другом? Чому?

    Астероїд 2.
    На другій планеті мешкає честолюбець. 
   - У чому полягає сенс його життя?
(Він дуже полюбляє викликати захоплення, пошану до своєї особи: «Визнавати, що на цій планеті я найкрасивіший, найошатніший, найбагатший і найрозумніший». Звідси й :«честь» + «любити»= «честолюбець».  Маленький принц був дуже  здивований, почувши  його розмірковування. Адже він – єдиний на цій планеті. Честолюбця зовсім не хвилювало, що його ні з ким порівнювати, він не прагнув чогось досягти, щоб викликати справжнє захоплення.
Домінуюча риса цього героя- честолюбність, і він не  приваблює малого мандрівника як друг)
     Астероїд 3. 
      - Кого зустрів Маленький принц на 3-ій планеті? 
- Чи став цей герой для Маленького принца другом?

 - Що здивувало Маленького принца у поясненнях цього героя? ( Нелогічність учинків героя, відсутність спроб розірвати це замкнене коло, змінити своє життя на краще. Доросла людина погрузла у своїх вадах – слабкодухості, безпомічності.)

     Астероїд 4
     Четверта планета належить Ділкові.
Він рахує зірки і «кладе» їх у банк; вважає цю справу серйозною.
 

- Чому він теж не підходить нашому герою у друзі?
(Маленький принц сумнівається щодо володіння зірками ділком: «І моїм вулканам, і моїй квітці є користь з того, що я ними володію. А зіркам від тебе немає ніякої користі…»Ділок  уособлює риси не притаманні хлопчику : любов до багатства, неромантичність, відсутність прагнення до краси.)

    Астероїд 5
    -Хто жив на 5 -ій планеті? 
- Чому він був єдиним, хто викликав у Маленького принца повагу? (Хлопчику сподобалось, що цей мешканець планети мав вірність слову, працював задля  інших. не був егоїстом. Але планета його така маленька, що там мало місця для двох. І мандрівник продовжує шлях, розуміючи, що, можливо, Ліхтарник міг бути другом. Так трапляється в житті - зустрічаються випадкові люди, не завжди стають друзями, але залишають приємні враження.)

        Астероїд 6
   - Чому житель цієї планети розчарував Маленького принца?(Науковець був  зайнятий «серйозними» справами, навіть не знаючи, чи є гори і океани на його астероїді. Він вважає себе надто важливою особою для того, щоб робити «живу» справу, її він замінив на «паперову». Хлопчика збентежила в цій дорослій освіченій людині відсутність допитливості, бажання розвиватися — «ми пишемо про речі вічні й незмінні». Проте саме географ підказав хлопчику шлях до Землі, порадивши її відвідати. Отже, зустрівшись з кожним мешканцем астероїда, Маленький принц вивчав людей, а точніше їхні окремі риси характеру. )

  - Яку добру пораду дав хлопчику геораф? (відвідай планету Земля. Вона має добру славу.)

       Планета Земля.
  
        «Отож сьома планета була Земля. Земля - планета неабияка! На ній сто одинадцять королів … сім тисяч географів, дев'ять тисяч ділків, сім з половиною мільйонів п'яничок, триста одинадцять мільйонів шанолюбців, себто десь із два мільярди дорослих.            

Сьома планета — сім днів творення (за релігійною міфологією) — сім днів у пустелі — сім істот за рік — сім днів спілкування з пілотом — завершення шляху пізнання, «щоб знайти якесь діло та чогось навчитись».
Сім — символ всього земного, бо Земля творіння божественне.


- Чому першою на Землі Маленькому принцові зустрілась гадюка?  (Гадюка - це смертельна небезпека та життєва мудрість, що накопичується віками. Маленький принц зустрівся з двома полярними точками людського життя: життєвою мудрістю та смертю, що вічно панують на землі, змінюючи одна одну)

- Які мудрі вислови гадюки вам запали в душу? Прокоментуйте їх. 
 - Чому заплакав Маленький принц, побачивши ціле море троянд?


Ще одна істина - все пізнається в порівнянні. Може бути багато схожих імен, троянд, людей,але вони- чужі, бо не ті, які стали найдорожчими, впізнаними серед тисячі. На своїй планеті він був малим, тепер зрозумів, чому треба повертатись до троянди - він її любить.

- Чому саме в цей момент Маленький принц познайомився з Лисом? 

 -Як ви розумієте слова Лиса: «Та як ти мене приручиш, ми станемо потрібні одне одному. Ти будеш для мене єдиний на цілім світі. І я буду для тебе єдиний на цілім світі...»? 


Приручити - це значить стати для когось дуже важливим, близьким і необхідним. Настільки, що можливо пізнати кроки на відстані, відчути плин часу в очікуванні зустрічі, особливість голосу і щастя від зустрічі та спілкування. Тоді все набуває нечуваної краси, високої ціни. Бо близька людина - це частинка тебе самого.



- Яке духовне багатство подарував Маленькому принцові та читачам Лис? Запишіть у зошити ці перлини й спробуйте прокоментувати авторське послання.
- Чому Маленький принц залишає Лиса?
- Чому Маленький принц одразу не полетів додому, а залишився з льотчиком шукати воду? (Маленький принц залишається разом з другом, щоб допомогти пілоту, отримати надію боротися та жити далі: «Проте він поглянув на мене і відповів на мої думки: - Мені теж хочеться пити... пошукаємо колодязя...»)

 - Як ви розумієте слова Маленького принца «Вода буває потрібна й серцю...»? Яку ж воду шукають герої?

Вислів:«Вода буває потрібна і серцю» означає, що  крім звичайної спраги, існує ще й спрага духовна, що виникає, коли людині необхідне розуміння, підтримка, співпереживання… Як тіло не може довго жити без води, так і душа людини не витримає довго без дружби, любові, розуміння.


- Поміркуйте, чому тільки після того, як пілот узяв Маленького принца на руки й побачив його справжнього: тендітного, беззахисного, відданого своїй троянді, герої знайшли нарешті колодязь? (Льотчик навчився бачити не очима, а серцем: «І я зрозумів, що він ще тендітніший і безборонніший, ніж здається. Світильники треба старанно охороняти: порив вітру може погасити їх... Так я йшов - і на світанні побачив колодязь.)

4. Опрацюйте схему: 
«Алегоричний образ води в казці-притчі А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц»

- Яку пораду Маленький принц дає землянам? («Люди на твоїй планеті, - промовив Маленький принц, - викохують п'ять тисяч рож в одному саду... і не знаходять того, чого шукають. - Не знаходять,- погодився я. - А те, чого вони шукають, можна знайти в одній-єдиній рожі, у ковтку води...» Щастя насправді дуже близько, воно поруч: у близьких людях, у маленьких радостях, у світі, що навколо.)
- Чому Маленький принц починає червоніти під час розмови з пілотом? (Збирається повернутися додому, знає, що прощання близько.)
- Чому автор «забирає» свого героя не тільки з планети, а й з життя? Навіщо потрібен укус гадюки? (Часом буває, що друзів розлучає не тільки життя, а й смерть. Але справжня дружба триває навіть і після смерті.)
- Як ви розумієте подарунок Маленького принца пілотові — зірки, що сміються? (Сміх зірок — це пам'ять, це вічні цінності, над якими не владні ані смерть, ані час: «І коли ти втішишся (а втіха таки приходить), ти будеш радий, що познайомився зі мною. Ти завше будеш моїм другом. Тобі захочеться посміятися зі мною. Тоді ти відчиниш вікно, і тобі буде приємно...)

- Що для автора означає смерть? Чи існує смерть, на думку автора? (Ні. Смерті не існує, це просто втрата оболонки: «... це все одно, що покинути стару оболонку. За старими оболонками нема чого жалкувати...»)

- До кого звертається автор у кінці твору — до дорослих чи до дітей? (Авторське звернення в фіналі твору до всіх читачів, автор намагається пробудити у дорослих спогад про дитинство, коли віра в Диво, у Справжню Дружбу була непорушною, а маленьких читачів автор переконує, що Маленький принц обов’‎язково повернеться саме до них: «І якщо до вас підійде золоточубий малий хлопчик, який сміється і не відповідає на ваші питання, ви одразу здогадаєтесь, хто це такий.»)

5. Рефлексія.

  “ - Ну от. Це все…  Завагався ще з хвилину і встав. І ступив лише крок. Неначе жовта блискавка майнула біля його ніг. Якусь мить він стояв непорушно.    Не закричав. Потім упав – повільно, як падає дерево. Повільно й нечутно, бо пісок приглушає звуки ”.
    Так завершуєтьсяі сторія Маленького принца.
    На думку одних літературознавців, Маленький принц помер від укусу змії, інші ж вважають, що він повернувся на свою планету.
    А як гадаєте ви?

6. Перевір свої знання.


  • пригадаємо образи-символи казки⇓

https://learningapps.org/view6859870

  • якщо сподобалася казка, пограйся ще⇓

https://learningapps.org/view4099236

  • підсумуємо вивчене⇓

7"Ланцюжок думок"

У казці Сент-Екзюпері чимало символів, розгадавши які, можна зрозуміти глибинний зміст філософських і морально етичних істин, які втрачає людство.
троянда — символ краси, жіночості; самозакоханість, егоїстичність;
баобаби — символ бездуховності, перешкоди на шляху людини, з якими слід боротися;
астероїд — символ батьківщини, рідного дому;
вулкани символізують цінності, які треба захистити, за які люди відповідають;
вода з криниці — духовність;
Лис — символ мудрості;
зорі - доля людини, її мрії, недосяжність бажань;
змія символізує зло, підступність, а інколи - мудрість

7. Зупинка - цікавинка 



Удав, що проковтнув слона. Філософський малюнок «Маленького принца» Екзюпері



Малюнки до книги "Маленький принц" виконані самим автором - Антуаном де Сент-Екзюпері








Похожее изображениеАнтуан де Сент-Экзюпери. Принц (с изображениями) | Маленький принц ...


8. Підсумковий тест.

Повідомте учням
Код доступу 676852
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

Підсумок
Антуан де Сент-Екзюпері написав свою казку в 1943 році, через рік він, як і його герой Маленький принц, назавжди полетів до невідомої планети. Цей твір багато шанувальників письменника вважають заповітом. Що ж заповів письменник людству?

Створення узагальнюючої схеми







Можна дивитися - і не бачити, слухати - і не чути! Очима не побачиш, якщо черства душа . Чутливість, доброта, бажання подарувати свою увагу, усмішку, турботу робить людину другом, коханою, щасливою.

     Я бажаю вам, щоб Маленький принц завжди був з вами й ви пронесли мудрі та добрі поради цієї дивовижної казки через все життя!



Отже, в зошиті повинно бути:
1. Тема уроку.
2. Узагальнена характеристика героїв твору.
3. Твір А. де Сент – Екзюпері насичений крилатими висловами, вони стали крилатими тому, що наповнені істиною. Саме цю істину шукає Маленький принц.  Уважно прочитайте думки Маленького принца та випишіть 10 з них, які вам найбільше сподобались. ⇓


Для допитливих 
Роза - дитяча філософськая пісня - Маленький

Немає коментарів:

Дописати коментар

5 клас Фольклор

 Дорогі пятикласники запрошую вас на дистанційний урок: ПРИСЛІВ’Я Народ скаже, як зав’яже. Українське прислів’я Японський хлопчик Японськи...